„Neue Bilder auf Boston.com“ sind zu einem geflügelten Linktipp geworden. Wird doch mal endlich Zeit, den Hintergrund der Seite aufzuzeigen.
Das Konzept von „Big Picture“ – so heißt das weltweit rassant zunehmend bekannter werdende Fotoblog von Boston.com – ist bestechend, bestechend brilliant wie auch einfach. Großformatige Bilderreihen, die für sich sprechen, unterlegt mit knappstmöglichen Bildunterschriften. So zB die ganz frische Bilderreihe „Ski Jumping„.
Das, was letztes Jahr auf dem Fotoblog – das offiziell am 01. Juni 08 an den Start ging – rund 35 millionenfach betrachtet und rund 50.000x kommentiert wurde (lt. Eigenaussage), verantwortet ein Webentwickler(!!!) namens Alan Taylor, der für die Boston.com arbeitet (die Inhaberin der Blogseite) und vormals für Amazon und MSNBC tätig war. Nach dem halben Jahr verzeichnet Technorati 23.200 Blog-Reaktionen und weist eine Authority von 7.281 aus (Links von verschiedenen Blogquellen). Damit ist das Blog Big Picture das am 12.-häufigsten verlinkte Blog der Welt! Nach einem popeligen halben Jahr! Ob er sich damals vorstellen konnte, dass das Konzept einen Raketenstart hinlegen würde? Am 06.03.08 legte er in seinem Blog „Kokogiak Gedankengang“ seine Grundüberlegungen dar:
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The Big Picture is intended to highlight high-quality, amazing imagery – with a focus on current events, lesser-known stories and, well, just about anything that comes across the wire that looks really interesting. Each entry will be made up of anywhere from 6-18 photographs, tied together through some common narrative.
…
The sizes of the photographs are deliberately large – taking advantage of the majority of web users who have screens capable of displaying 1024×768 or larger. The long-held tradition of keeping images online tiny and lightweight is commendable still – when designing a general purpose site. But one dedicated to quality imagery should take full advantage of the medium, and I hope I’ve struck a good balance with The Big Picture.When I see quality photography consigned to the archives, or when I see bandwidth readily given up to video streams of dubious quality, or when I see photo galleries that act as ad farms, punishing viewers into a click-click-click experience just to drive page views – those times are the times I’m glad I was able to get this project off the ground…
In einem Interview wurde er gefragt, ob denn sein Arbeitgeber seine Idee mit offenen Armen angenommen hätte:
Not really any resistance, but a lot of „hmm, well, we need to check on it.“ Mostly things to do with licenses and contracts with image providers. I put together a few mockups that look almost exactly like the final product and shopped it around. A few people loved it, went crazy for it… Others weren’t immediately sold, but I asked for a chance, and I got it.
Und auf die Frage bzw. Feststellung, dass er mit diesem Konzept offensichtlich in einer Art von Lücke hineingestoßen sei:
It’s funny, but not too surprising, that the biggest innovation in photojournalism right now is coming from a computer programmer. Browsing the major newspaper sites, it’s rare to see more than a single small photo accompanying an article and the occasional slideshow. Is that a legacy of the newspapers‘ print origins?
Good question. Even some of my favorite photo sites are often limited to „Photo of the Day“ or „24 Hours in Pictures“ features. That’s interesting, and you can find some mind-blowing images there, but I always felt like it lacked context, depth, story. When there is more to the story, it’s often just a link to a news story, not more photos. I think msnbc.com and the Washington Post are doing quite well though.
Zum ganzen Interview auf waxy.org: Interview with Alan Taylor, Creator of Boston Globe’s The Big Picture
Das obige Foto zeigt Alan Taylor, aufgenommen von Buster McLeod